Congres IncluZie en Lectorenplatform Jeugd & Gezin 

Datum:
20 november 2025 
12.30 uur – 17.00 uur 

Locatie: 
Hogeschool Windesheim
Campus 2, Zwolle 
Info route 

Dagvoorzitters: Janneke Metselaar en Sara Langeveld 

Programma

12.30 – 13.00         Aanmelden + lunch 

13.00 – 13.15         Opening door dagvoorzitters Sara Langeveld en Janneke Metselaar

13.15 – 14.00         Lezing bijzonder hoogleraar Eva Mulderleerstoel Intensieve Pedagogische Ondersteuning van Gezinnen Universiteit van Amsterdam  

Eva Mulder vertelt over de beweging naar Zo Thuis Mogelijk Opgroeien. Ze besteed aandacht aan wat ervoor nodig is om deze beweging te maken, en hoe onderzoek een rol kan spelen bij het betrekken hierbij van het perspectief van kinderen, ouders en medewerkers in de jeugdhulp.

14.00 – 14.15         Pauze 

14.15 – 15.15         Workshops: 

  1. Het ‘hoe’ van de pedagogische basis
    Door: Jael Draijer, Marije Kesselring en Elisa ter Harmsel-Duinhof
    Wat kan jij betekenen in het versterken van de pedagogische basis? In deze interactieve workshop staan we kort stil bij wat de pedagogische basis is om vervolgens met elkaar in gesprek te gaan over hoe de pedagogische basis versterkt kan worden. Wat kan jij als professional en persoon in je eigen omgeving doen om de pedagogische basis te versterken?
  2. Normaliseren en versterken van het gewone leven
    Door: Anne Steenbakkers, Els Evenboer en Rogier Kattenberg
    Snelkookpan Normaliseren: onder druk wordt alles vloeibaar – dus ook normaliseren. In deze workshop gaan we op basis van onderzoeksresultaten van het project ‘normaliseren en versterken van het gewone leven’ aan de slag met elkaar.
    We beginnen de sessie door kort stil te staan bij eerste onderzoeksbevindingen: wat is de theorie achter normaliseren? Daarna gaan we met elkaar een vertaalslag maken naar de praktijk. Een van de vragen waarmee we aan de slag gaan is hoe we voorkomen dat normaliseren wordt gereduceerd tot een instrument om jeugdhulpgebruik te verminderen. Door middel van een ‘snelkookpan’-methode gaan we in deze interactieve workshop met elkaar het normaliseren beleven.
  3. Samenwerken: het perspectief van de ander
    Door: David van Tol en Bas Rodijk
    In deze workshop kruipen deelnemers in de huid van een jeugdige, ouder of professional en spelen een interactief rollenspel om samenwerking te ervaren. Ze ontdekken waar samenwerking kan vastlopen en oefenen direct met nieuwe strategieën om elkaar beter te begrijpen en écht samen te werken. Door het perspectief van de ander te nemen, ervaren deelnemers hoe kleine veranderingen groot effect kunnen hebben. Het is een praktische en dynamische manier om gelijkwaardige samenwerking te oefenen en te voelen.
  4. Under Pressure – Samen leren omgaan met de spanning tussen regels en ruimte in het jeugddomein
    Door: Renate Werkman en Suzanne Rutz
    Hoe bied je passende hulp aan kinderen, jongeren en gezinnen als regels en ruimte op gespannen voet met elkaar staan? In het project Leren op Spanning onderzoeken we met vier jeugdhulporganisaties hoe zij omgaan met deze spanning als ze willen doen wat nodig is voor kinderen, jongeren en gezinnen.
    Tijdens deze interactieve workshop presenteren we een praktijkvoorbeeld uit een van de organisaties. Denk je met ons mee? Herken je de spanning? Wat zou jij doen? Wat zou je van je organisatie nodig hebben om met de spanning om te gaan? Samen inventariseren we zoveel mogelijk oplossingsrichtingen voor de betreffende praktijkorganisatie.
  5. Omdenken: het ligt nooit aan het kind
    Door: Sofie Sergeant
    Hoe maken we onderwijs en zorg écht inclusief? In deze interactieve workshop verkennen we hoe ‘omdenken’ helpt: weg van het casus-denken, naar een focus op de bredere context. Uitgangspunt: wat werkt voor kinderen ‘waar iets mee is’, werkt vaak voor velen. Je oefent met hoe dit denkkader handen en voeten krijgt in de praktijk – in de klas, in de zorg, en in de samenwerking met collega’s.
  6. Goed werk leveren in de jeugdzorg                                                                                                                Door: Leonieke Boendermaker en Inge de Wit                                                                                                        In de jeugdzorg wordt met veel inzet en betrokkenheid gewerkt. De werkdruk is hoog en regelmatig vallen mensen uit. Er is ook veel kritiek op de kwaliteit van de geleverde hulp. Hoe kunnen we toewerken naar een omgeving waarin professionals al lerend steeds beter kunnen worden in hun werk? Wat is er nodig wil het vakmanschap van professionals écht tot ontwikkeling kunnen komen? In deze workshop gaan we op basis van implementatiekennis in op wat er nodig is om goed werk te kunnen leveren als professional.

15.15 – 15.30         Pauze 

15.30 – 16.00         Lezing Tijs Jambroes kinder- en jeugdpsychiater bij iHub  

Tijs Jambroes staat in zijn presentatie stil bij het sociaal pedagogisch en het medische paradigma. Alhoewel de verschillen groot lijken, blijken er ook verrassende raakvlakken te zijn. Met de huidige afbouw van de JeugdzorgPlus als voorbeeld worden kansen, risico’s en raakvlakken besproken.  

16.00 – 16.15         Panel gesprek  

16.15 – 17.00         Informele afsluiting met hapje en drankje  

Dit congres wordt georganiseerd door het Lectorenplatform Jeugd & Gezin en de onderzoeksgroep IncluZie. Het Lectorenplatform Jeugd & Gezin is een duurzame en levendige omgeving die in verbinding staat met partners in het jeugd- en sociaal domein. IncluZie is een onderzoeksgroep die werkt aan kennis die bijdraagt aan het inclusief en gezond opgroeien in een complexe samenleving. 

nl_NL