Congres IncluZie en Lectorenplatform Jeugd & Gezin
Datum:
20 november 2025
12.30 uur – 17.00 uur
Locatie:
Hogeschool Windesheim
Campus 2, Zwolle
Info route
Dagvoorzitters: Janneke Metselaar en Sara Langeveld.
Programma
12.30 – 13.00 Aanmelden + lunch
13.00 – 13.15 Opening
13.15 – 14.00 Keynote 1: bijzonder hoogleraar Eva Mulder leerstoel Intensieve Pedagogische Ondersteuning van Gezinnen Universiteit van Amsterdam
14.00 – 14.15 Pauze
14.15 – 15.15 Workshops
- Het ‘hoe’ van de pedagogische basis
Door: Jael Draijer, Marije Kesselring en Elisa ter Harmsel-Duinhof
Wat kan jij betekenen in het versterken van de pedagogische basis? In deze interactieve workshop staan we kort stil bij wat de pedagogische basis is om vervolgens met elkaar in gesprek te gaan over hoe de pedagogische basis versterkt kan worden. Wat kan jij als professional en persoon in je eigen omgeving doen om de pedagogische basis te versterken? - Normaliseren en versterken van het gewone leven
Door: Anne Steenbakkers, Els Evenboer en Rogier Kattenberg
Snelkookpan Normaliseren: onder druk wordt alles vloeibaar – dus ook normaliseren. In deze workshop gaan we op basis van onderzoeksresultaten van het project ‘normaliseren en versterken van het gewone leven’ aan de slag met elkaar.
We beginnen de sessie door kort stil te staan bij eerste onderzoeksbevindingen: wat is de theorie achter normaliseren? Daarna gaan we met elkaar een vertaalslag maken naar de praktijk. Een van de vragen waarmee we aan de slag gaan is hoe we voorkomen dat normaliseren wordt gereduceerd tot een instrument om jeugdhulpgebruik te verminderen. Door middel van een ‘snelkookpan’-methode gaan we in deze interactieve workshop met elkaar het normaliseren beleven. - Samenwerken: het perspectief van de ander
Door: David van Tol en Bas Rodijk
In deze workshop kruipen deelnemers in de huid van een jeugdige, ouder of professional en spelen een interactief rollenspel om samenwerking te ervaren. Ze ontdekken waar samenwerking kan vastlopen en oefenen direct met nieuwe strategieën om elkaar beter te begrijpen en écht samen te werken. Door het perspectief van de ander te nemen, ervaren deelnemers hoe kleine veranderingen groot effect kunnen hebben. Het is een praktische en dynamische manier om gelijkwaardige samenwerking te oefenen en te voelen. - Under Pressure – Samen leren omgaan met de spanning tussen regels en ruimte in het jeugddomein
Door: Renate Werkman en Suzanne Rutz
Hoe bied je passende hulp aan kinderen, jongeren en gezinnen als regels en ruimte op gespannen voet met elkaar staan? In het project Leren op Spanning onderzoeken we met vier jeugdhulporganisaties hoe zij omgaan met deze spanning als ze willen doen wat nodig is voor kinderen, jongeren en gezinnen.
Tijdens deze interactieve workshop presenteren we een praktijkvoorbeeld uit een van de organisaties. Denk je met ons mee? Herken je de spanning? Wat zou jij doen? Wat zou je van je organisatie nodig hebben om met de spanning om te gaan? Samen inventariseren we zoveel mogelijk oplossingsrichtingen voor de betreffende praktijkorganisatie. - Omdenken: het ligt nooit aan het kind
Door: Sofie Sergeant
Hoe maken we onderwijs en zorg écht inclusief? In deze interactieve workshop verkennen we hoe ‘omdenken’ helpt: weg van het casus-denken, naar een focus op de bredere context. Uitgangspunt: wat werkt voor kinderen ‘waar iets mee is’, werkt vaak voor velen. Je oefent met hoe dit denkkader handen en voeten krijgt in de praktijk – in de klas, in de zorg, en in de samenwerking met collega’s. - Gebruik van data (doen wat werkt)
Door: Leonieke Boendermaker en Inge de Wit
15.15 – 15.30 Pauze
15.30 – 16.00 Keynote 2: Tijs Jambroes kinder- en jeugdpsychiater bij iHub
16.00 – 16.15 Panel gesprek
16.15 – 17.00. Informele afsluiting met hapje en drankje
Dit congres wordt georganiseerd door het Lectorenplatform Jeugd & Gezin en de onderzoeksgroep IncluZie. Het Lectorenplatform Jeugd & Gezin is een duurzame en levendige omgeving die in verbinding staat met partners in het jeugd- en sociaal domein. IncluZie is een onderzoeksgroep die werkt aan kennis die bijdraagt aan het inclusief en gezond opgroeien in een complexe samenleving.