Bijeenkomst | Gezinshuizen: gelijkwaardige samenwerking
Datum n.t.b. | Utrecht
Hoe werk je met jeugdigen samen aan levensvaardigheden binnen gezinshuizen? Hoe zet je samen een positief thuisklimaat neer in gezinshuizen?
Binnen gezinshuizen hebben gezinshuisouders de rol van opvoeder én professional, dit brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Vanuit het kenniscentrum Samen Redzaam (Hogeschool Leiden) ondersteunen we al jaren de gezinshuizen met projecten en onderzoeken. Zo is er is in co-creatie met gezinshuizen een praktische levensvaardighedentool ontwikkeld, welke actief wordt ingezet binnen gezinshuizen. Daarnaast monitoren en onderzoeken we samen het thuisklimaat.
In deze bijeenkomst nemen we jullie graag mee in onze samenwerking met en samenwerking in de gezinshuizen vanuit onderzoek en gaan we in gesprek over vragen als hoe kunnen we de ouders van kinderen uit gezinshuizen betrekken? En welke rol geef eigen kinderen van gezinshuisouders en hoe kun je met hen samenwerken?
Onderzoekers Veronique van Miert (lectoraat Waarde(n)volle Zorg), Nienke Veenstra (lectoraat Ouderschap & Jeugd in Ontwikkeling) en David van Tol (lectoraat Ouderschap & Jeugd in Ontwikkeling) van de Hogeschool Leiden begeleiden deze bijeenkomst.
Veronique van Miert is senior onderzoeker en docent Sociaal werk. In haar werk focust zij zich op onderzoeken naar het leef-, leer- en werkklimaat. Daarnaast doet zij promotieonderzoek naar het professioneel handelen van medewerkers in de (residentiële)zorg
Nienke Veenstra studeerde Klinische Neuropsychologie aan de Universiteit Leiden. Ze werkt sinds 2023 als onderzoeker en richt zich op het ontwikkelen, implementeren en evalueren van praktische levensvaardigheden tools binnen gezinshuizen.
David van Tol is sinds januari 2024 aangesloten als onderzoeker bij het project ‘Het gewone leven: Levensvaardigheden voor bijzondere kinderen’. Hierin richt hij zich op het (door)ontwikkelen, implementeren en evalueren van de levensvaardighedeninterventie voor gezinshuizen
Deze bijeenkomst is aangesloten bij het thema: gelijkwaardige samenwerking tussen jeugdigen, ouders/opvoeders en professionals.